Det var en gång en stolt ägare till en Rover 3-Litre Mk II Saloon av 1964 års modell med registrering ABR764. Bilen var svart med röd inredning, och var visserligen avställd redan 1977, men ändå i ett ganska bra skick - förutom akut behov av motorrenovering. Året var 1985 och ägaren hette Axel Dufweke. Axel skulle inom kort bli ägare till ytterligare några Rover och började känna ett behov av kontakt med fler Rover-intresserade. I början av 1986 träffade han Staffan Ålander, som berättade att det visserligen hade funnits en grupp av Rover-intresserade i Stockholmsområdet, men att det aldrig bildats någon formell klubb. Ungefär samtidigt träffade Axel en gammal barndomskompis som just införskaffat sin första Rover 3500, en P6B. Kompisen var Steinar Lindström. Inom kort hade Axel och Steinar bestämt sig – det skulle bli en Roverklubb i Sverige.
Det blir våren 1986 och för att jämföra tidsperspektiv hade Rover ännu inte tillverkat sin sista SD1, vilken blev en Twin Plenum Vitesse som nu finns på museet i Gaydon. Den skulle komma att lämna fabriken i juli 1986 – före introduktionen av Rovers 800-serie i juli 1986. 1986 hade det gått nio år sedan den sista P6:an producerats och dessa bilar hade redan börjat bli klassiker även om många fortfarande användes som bruksbilar. Nya SD1 var en mycket ovanlig syn på svenska vägar – endast enstaka flyttgodsexemplar fanns eftersom importör hade saknats sedan 1980, då Olle Olsson AB sålt några enstaka bilar. Rover P5 och P4 och äldre modeller betraktades redan som rena samlarbilar.
Axel och Steinar började nu samla på sig namn och adresser till Rover-ägare som de träffade eller fick kontakt med. Några ”blänkare” i olika biltidningar gjorde att ganska många Rover-entusiaster hörde av sig – intresset för en märkesklubb bekräftades snabbt. Ganska omgående uppstod också behovet av att utväxla och sprida information om allt som gällde Rover. Tänk på att detta var så länge sedan att Internet knappt var påtänkt! Dessutom var det nästan lika ovanligt att ha en egen PC hemma som att ha en Rolls Royce i garaget. Efter ett ”ledningsmöte” i sann demokratisk anda var därför beslutet fattat – den rikstäckande publikationen Roverbladet skulle tas fram och dess första chefredaktör blev Steinar.
Efter ett frenetiskt hamrande på skrivmaskinen samt ”klipp och klistra”, i dess verkliga betydelse där klisterfläckarna på fingrarna satt kvar i en vecka, var det premiärdags. Riktigt när Roverbladet nummer 1 sändes ut är i dag oklart. Du kan läsa Roverbladet 1 från 1987 här.
En tavla som en tidig ägare lät måla av bilen som satte igång allt.