Ett urval av Rovers många modeller

Rover 75

Rover 75 föddes som en omedelbar klassiker när den lanserades 1999 och det är en bil som numera får många positiva kommentarer när den håller parkerad vid affären eller på en träff. Härlig bil att köra oavsett om motorn är en fyrcylindrig med turbo eller en V6:a.

Rover 800

Bilen på bilden är en specialbyggd limousine, men även de vanliga modellerna av Rover 800, som lanserades 1986, är ganska imponerande.

Med sin rymliga interiör och utmärkta köregenskaper blev den snabbt populär bland både privatpersoner och företag.

Dess kraftfulla motoralternativ och höga komfortnivå gjorde den till ett utmärkt val i premiumsegmentet.

Rover 200

Rover 220 Coupé, projektnamn Tomcat, tillverkades 1992-1998, den var toppmodellen i 200-serien och hade en egen Targakaross och ett antal motoralternativ där turboversionen var den snabbaste serietillverkade Rovern någonsin med 199 hk och 245km/h.

Rover SD1

Rover SD1, som lanserades 1976, är en ikonisk brittisk bil som kombinerar stil, prestanda och komfort. Dess futuristiska design, inspirerad av italienska superbilar, gav den en modern och sportig framtoning. Under huven fann man ofta en kraftfull V8-motor som levererade imponerande acceleration och en smidig körupplevelse.

Rover P6

Rover P6 är en klassisk brittisk sedan som har åldrats väl med sin innovativa tekniska design. Den tillverkades 1963-1975 och fick ny front 1971.

Modellen är känd för sin säkerhet och avancerade teknik.  Den hade individuell hjulupphängning med De Dion-upphängning bak och skivbromsar runt om – något ganska ovanligt för dess tid.

En Rover P6 är en härlig bil att köra, speciellt en P6B med V8 under huven.

Rover P5

Rover P5 är en utpräglad bekväm lyxbil och byggdes 1958 till 1967 som 3-Litre och uppdaterades sedan 1973 med en ny V8 med vilken den fick beteckningen P5B.

Från 1964 fanns den även som Coupé och denne blev under många år både drottningens och premiärministerns favoritbil. En välskött P5B Coupé är i dag den kanske mest eftertraktade av alla Rover.

Rover P4

Motorerna i Rover P4 var från början identiska med dem i P3. De utvecklades från 60 och 75, hvilket var deras ungefärliga antal hästkrafter, via 80, 90, 95, 100, 105 fram till toppmodellen Rover 110 som kom 1962 och byggdes fram till 1964.

P4 är en välbyggd bil och förvånansvärt många bilar finns fortfarande kvar - även i Sverige. Totalt byggdes 130 000 P4.

I Storbritannien har modellen fått smeknamnet "Auntie".

Rover P3

Rovers modeller från före kriget byggdes helt fram till 1947 medan den nya Rover P4 inte blev klar förrän i slutet av 1949. Snabbt byggdes därför "mellanmodellen" P3 som såldes under 1948 och 1949. Karossen på P3 likande Rover P2 medan motor och drivlina lånades från den nya Rover P4 som var på väg. Totalt byggdes drygt 9 000 P3:or.

Rover P2

Bilen på bilden är egentligen en Rover 12 från 1947. Det var en bilmodell från före andra världskriget som efter kriget fick modellbeteckningen P2, vilket betydde "post war". Rover P2 var ett samlingsnamn för en rad äldre förkrigsmodeller som fortfarande byggdes efter kriget.